Digitale Marketingcampagne voor Gaudeamus Festival 2023

klanten

expertise:
SEA
Social advertising
analytics

Ongehoorde symfonieën van nieuwe componisten, 5 dagen lang ontdekken voor nieuwsgierige liefhebbers van eigentijdse muziek, dat is het Gaudeamus Festival in Utrecht. In 2022 sloten we in de laatste weken voor het festival al aan om met social advertising nog een boost te geven aan de kaartverkoop.

In 2023 startten we de samenwerking in het voorjaar om een gedegen online campagne op te kunnen zetten en zo het  bereik te vergroten en de kaartverkoop voor het evenement van mei 2023 tot september 2023 te stimuleren.

Werkzaamheden

Bij Spiceminds houden we van korte lijntjes. Eén vaste contactpersoon, maar wel back-up van het team wanneer dat nodig is. Samen met het Hoofd Marketing bespraken we in het voorjaar van 2023 de doelstellingen en de wensen voor de ondersteuning. Hier is een overzicht van de werkzaamheden die we hebben uitgevoerd:

SEA-campagne voor Ticketverkoop: We hebben een krachtige Search Engine Advertising (SEA) campagne opgezet om de ticketverkoop te bevorderen. Ons aandeel omvatte budgetadvies, het creëren van overtuigende advertentieteksten en advies over het ontwikkelen van aantrekkelijk beeldmateriaal. We hebben zowel een Performance Max-campagne, YouTube-advertising en zoekmachinecampagne geïmplementeerd om potentiële bezoekers te bereiken.

Social media advertising op Facebook en Instagram: Organisch heeft Gaudeamus Festival al een mooi bereik, en met een effectieve advertentiecampagne in Meta (inclusief Facebook en Instagram), deden we hier nog een schepje bovenop. Dit omvatte het schrijven van aantrekkelijke teksten, het verdelen van het budget en het verstrekken van advies over visuele content. Tijdens de campagne speelden we in op de verschillende fases van het aankoopproces door de teksten aan te passen en zo op ieder moment relevant te zijn.  Denk hierbij aan het aflopen van de voorverkoop en daarbij horende korting, de aankondiging van de complete line-up en de laatste week voor het festival: FOMO.

Verbetering van Meetbaarheid: Om de effectiviteit van onze marketinginspanningen te vergroten, en Gaudeamus meer inzicht te geven in het gedrag van hun bezoek, hebben we de meetbaarheid van de online campagnes verhoogd door verschillende trackingpixels op de website en in het kaartverkoopsysteem te implementeren. Dit stelde ons in staat om nauwkeurige gegevens te verzamelen en onze campagnes beter te optimaliseren.

Overgang naar Google Analytics 4:  In 2023 ging Google Analytics over naar een andere meetsysteem, van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4. Om geen data verloren te laten gaan én de continuiteit van analytics te waarborgen, hebben we deze overgang voor het Gaudeamus festival verzorgd. Daarnaast hebben we het team van Gaudeamus Festival 2023 meegenomen in het gebruik van de nieuwe dashboards, waardoor ze beter in staat zijn om inzicht te krijgen in de prestaties van hun digitale marketinginspanningen.

Ongoing Monitoring en Bijsturing:  Afhankelijk van de doelgroep converteert het ene kanaal nu eenmaal beter dan de andere. Daarom vinden we het belangrijk om gedurende de gehele campagneperiode de prestaties te monitoren en waar nodig bij te sturen om het maximale rendement uit de marketinginvesteringen haalden.

We zijn er trots op dat we hebben bijgedragen aan het succes van dit geweldige evenement en kijken uit naar toekomstige samenwerkingen met Gaudeamus Festival.